Uit een nieuwe studie blijkt dat het vermijden van brood, pasta en aardappelen slecht is voor je geheugen. De hersenen zouden namelijk verhongeren en niet meer optimaal werken. In het blad Science presenteerden Amerikaanse wetenschappers de uitkomst van hun onderzoek.
Vrouwen tussen de 22 en 55 jaar werden getest. Een groep vrouwen volgde een koolhydraatarm dieet, de anderen groep een caloriearm dieet. Na nog geen week diëten, scoorde de eerste groep al veel slechter op een geheugentest. Ook was hun reactievermogen minder.
De exacte reden hiervoor is niet helemaal zeker, vermoed wordt dat dit komt doordat de hersenen uit glucose energie halen. De stof glucose wordt door het lichaam uit koolhydraten gehaald. Glucose kan door het lichaam niet opgeslagen worden, waardoor de hersencellen meteen minder energie krijgen. Het volgen van een dieet beïnvloedt dus meer dan het gewicht alleen!