Kinderen van moeders die gedurende hun zwangerschap dagelijks pindakaas eten, krijgen vaker last van astma en allergie dan kinderen van wie de moeders dit niet deden.
Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door de universiteit Utrecht. Zij deden onderzoek naar de oorzaken van astma en allergie bij kinderen. De gezondheid van bijna vierduizend kinderen werd over een periode van acht jaar bestudeerd. Daarbij werd er ook gekeken naar de eetgewoonten van ouders.

Vermoed wordt dat ongeboren kinderen gevoelig kunnen worden voor allergieopwekkende stoffen in pinda’s. De onderzoekers weten nog niet genoeg om aanstaande moeders het advies te geven pindakaas te laten staan. In Engeland is wel het advies gegeven deze producten niet te eten. Onduidelijk is of het aantal gevallen van allergie hierdoor is terug gelopen.

Uiteraard weet iedere zwangere vrouw dat het belangrijk is gezond en gevarieerd te eten. Pindakaas en andere pinda- en notenproducten horen hier niet bij. Geadviseerd wordt daarom deze producten met mate te eten.

Reageer op dit bericht