Rozijnen staan bekend als een gezond tussendoortje. Toch is het belangrijk ook hier niet teveel van te eten. Er zitten namelijk ook veel suikers en calorieën in. Honderd gram rozijnen bevatten 285 kilocalorieën.

 

Ondanks de suikers zijn rozijnen tandvriendelijk. Dit omdat ze bacteriedodende bestanddelen bevat die de vorming van tandplaque tegengaan. De vezels in rozijnen zorgen voor een verzadigd gevoel en een goede darmwerking.

 

De schil van druiven bevat anti-oxidanten die de bloedsomloop bevorderen en het lichaam beschermen.
Daarnaast zorgt de druivensuiker voor onmiddellijke energie. In rozijnen zitten ook veel Vitamines B en polyfenolen. Deze zijn goed voor hart- en bloedvaten.

 

Van druif tot rozijn
De trossen druiven worden van de stuiken geknopt en om te drogen in de zon gelegd op plastic folie. De druif krimpt doordat het vochtgehalte daalt en laat los van de steel. Tijdens dit drogen wordt de druif donkerder van kleur. Daarna worden de rozijnen gewassen en ontdaan van steel, takjes etc. Tenslotte worden rozijnen gezwaveld om ze langer te kunnen bewaren. Dit wordt gedaan met zwaveldioxide. Daarom is het beter rozijnen voor gebruik even te wassen.

 

Rozijnen zijn zoeter dan druiven omdat een groot gedeelte van het vocht uit de druif is verdwenen.  De rozijn dan haar naam aan het woord ‘raisin’ dat in het Frans druif betekent. Een rozijn heet raisin sec, wat droge druif betekent.

Reageer op dit bericht